Jag har läst att du känner dig som den stoltaste producenten i Sverige, hur kommer det sig?

– Tidigare så har man inte gjort så mycket stora produktioner för de allra minsta, alltså 0–5 år. Det har mest varit mindre föreställningar, till exempel på bibliotek. Jag är stolt över att vi fått till en stor, fin och svängig föreställning. För de som älskar Babblarna blir det deras motsvarighet till en rockkonsert, de får träffa sin Beyoncé liksom. Sedan är jag också väldigt stolt över ensemblen.

Säkert en vanlig fråga, men vad är det med Babblarna som griper tag i barnen så fullständigt?
Artikelbild

| Barnens favoriter Babblarna intar Nyköping på lördag.

– Figurerna är skapade för barnen och inte för föräldrarna. Många gånger när saker skapas för barn så har man ju också föräldrarna med i åtanke. Så är det inte här. Babblarna har också väldigt speciella former, stora ögon och starka färger. Sedan har alla speciella ljud. När barnen hör Doddos ljud så vet de direkt att det är den blå figuren. Det finns en tydlighet.

Vad handlar årets föreställning om?

– Det handlar om Klonk som tycker att det är dags att gå och sova. Det tycker inte Babba som hellre vill bygga en koja. En bra idé, tycker Klonk. Sedan fortsätter det. Varje Babblare som gör entré vill göra något särskilt. Någon vill klättra, en annan vill leka, läsa, sjunga.

Hatten Förlag, som omnämns som Babblarnas kreativa nav, har kritiserats för att kommersialisera Babblarna hårt och utsatta barnen för reklam, vad tänker du om det?
Artikelbild

| My Blomqvist Olsberg.

– Egentligen är inte jag rätt person att svara. Men jag skulle säga att det är tvärtom. Babblarna är nog ett av få barnkoncept som aktivt valt bort reklam och inte omfattas särskilt mycket av det.

Babblarna kommer till Culturum under lördagen.