Anna Carin Linn Wahlgren körde från Vagnhärad, förbi Vårdinge by. När hon kom till utfarten mot väg 57 hajade hon till rejält. 

– Jag blev jättepaff. Jag tittade på skylten och bara, "Men, det står ju fel?". Ett ögonblick tänkte jag att de ändrat stavningen, men kom rätt snabbt därefter på att det kan de ju inte ha gjort. Och så kollade jag andra skyltar i Gnesta, på alla andra stod Södertälje stavat som det ska.

På skylten står det Södetälje – utan r. 

Artikelbild

| Alexandra Elias, presskommunikatör.

Anna Carin Linn Wahlgren åker förbi den skylten nästan varje dag, och första gången hon såg att den var felstavad var för ungefär en månad sedan. Men för några dagar sedan tog hon en bild, och lade sedan upp den i Facebookgruppen Gnesta tillsammans där den fått en hel del uppmärksamhet. 

– Jag är också med i en Facebookgrupp för språkpoliser och la ut den där med. Bilden har fått en hel del respons, och kommentarer om att "korrekturläsarna har tagit semester" och liknande. Jag kan inte påminna mig sett en felstavad vägskylt förut, säger hon. 

Trots att hon åker förbi skylten varje dag har hon ingen aning om hur länge den kan ha varit felstavad. 

– När man ser någonting och vet vad det ska stå så hjärnan fixar liksom till det så att man inte registrerar felstavningen. Det är ganska lustigt. Skylten kan ju ha suttit uppe ett tag. Men framför allt är det lustigt hur den hamnat där över huvud taget. 

Det är inte första gången en ort "byter namn" på en av Trafikverkets vägskyltar. För några år sedan skrev tidningen om hur en felstavad vägskylt satts upp som visade vägen till "Näverkvarn" – då hade i stället ett r för mycket smugit sig in i ortsnamnet.

När tidningen når Trafikverkets presskommunikatör Alexandra Elias vet hon direkt vilken skylt det handlar om.

– Ah, du menar den där på 57:an där det står Södertälje fast utan r? Den har vi precis fått kännedom om, säger hon och skrattar. 

– Självklart kommer vi att byta ut skylten, fortsätter hon.

Hur länge har den suttit uppe?

– Det vet jag tyvärr inte. Men vi är väldigt tacksamma för återkopplingen vi får av allmänheten, de är våra ögon utåt. Så nu när det nått oss kan vi vidta åtgärder, säger Alexandra Elias.

Hur kan det ha gått till när skylten blev felstavad?

– Det är inte vi som gör skylten, vi lägger en beställning, och någonstans har det blivit fel, det är någon teknisk eller mänsklig faktor som påverkat.