2000 kunder utan ström efter återkommande fel

Vid tjugo i fem på måndagen förlorade närmare 2000 kunder strömmen i Nyköping.

Närmare 2000 kunder förlorade strömmen i norra Nyköping under måndagseftermiddagen.

Närmare 2000 kunder förlorade strömmen i norra Nyköping under måndagseftermiddagen.

Foto: Adam Ihse/TT

Nyköpings kommun2019-12-02 17:22

Enligt Vattenfall är det främst boende i Oppeby med omnejd som drabbats av strömavbrottet. 

Samma område var även utan ström under ett par timmar på söndagseftermiddagen, då påverkade strömavbrottet drygt 1000 kunder. 

Enligt Peter Stedt, vid Vattenfalls pressjour, har de båda strömavbrotten ett samband. 

– Efter strömavbrottet i söndags åtgärdades felet och i samband med reparationen installerades en ny station, säger han. 

Under måndagens strömavbrott har den nyinstallerade stationen slagits av. 

Enligt Vattenfalls pressjour befinner sig tekniker på plats för att lokalisera vad som kan ligga bakom att den nya stationer stänger av sig.

Däremot ska de boende i Oppeby med omnejd kunnat få tillbaka strömmen. 

Vid tio i sju hörde fortfarande drabbade kunder av sig till SN om att de inte hade fått tillbaka elen trots att Vattenfall uppgett att strömmen åter skulle vara tillbaka hos deras kunder. 

En läsare som vänt sig till tidningen uppger att de fått uppgifter om de skulle få tillbaka sin ström vid 20.30 på måndagskvällen. 

Karta: Oppeby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!