– Folk köper inte plocksallad och lösgodis längre. Det är tvärnit för förare som kör den typen av varor, säger Kjell Arbestål. 

Ett tiotal arbetsgivare inom transportområdet i Sörmland har hittills permitterat personal. Det är huvudsakligen mindre åkerier, men även taxiföretagarna är hårt drabbade.

– Taxi har blivit av med sjukresor och färdtjänst. Gamlingarna ska ju inte gå ut längre.

Artikelbild

| Vem vill köpa lösviktsgodis och plocksallad i dessa dagar? Inte många. Det gör att åkerier tvingas permittera förare som kör ut färskvaror.

I nuläget har mellan 20 och 30 transportanställda i Sörmland korttidspermitterats med stöd av statliga pengar. Kjell Arbestål räknar med att det kommer att bli fler. 

– Jag är övertygad om att proppen kommer att gå nästa vecka, säger han. 

IF Metall Sörmland har till och med onsdagen skrivit lokala avtal om korttidspermitteringar med elva företag i Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta. Eberspächer är det enskilt största företaget, där fick i princip alla metallare gå hem i måndags. 

– Utöver dem har ytterligare 225 personer permitterats. Det är ett bra avtal, efter skatt blir det inte så många procent av lönen som går förlorad. Jag har inte hört att någon varit missnöjd, säger Dan Söderqvist, ordförande i IF Metall Sörmland.

Varken SSAB, Oxelösunds hamn eller Studsvik har i nuläget permitterat anställda som följd av coronaviruset.

– Vi har lite svagare beläggning men än så länge går allt enligt plan, säger Douglas Heilborn, vd vid Oxelösunds hamn.