2010 hade oxelösundaren Emanuel Fröberg en egen Youtubekanal. Där laddade han upp klipp från TV-programmet Idol. På grund av upphovsrättslagar fick Emanuel inga pengar för sina miljontals visningar, men han fick kunskap. 

– Någonstans växte det en förståelse hos mig då. Här har folk sin uppmärksamhet och de tittar på det här, säger han. 

Idag driver Emanuel sin egna marknadsföringsbyrå, Keep up agency, som hjälper andra företag att etablera sitt varumärke på sociala medier. Idén om att skapa ett företag blev till verklighet 2017, då Emanuel såg att många bolag inte tog vara på de möjligheter som fanns på det forumet.

Artikelbild

| Emanuel Fröberg i en intervju med SN sommaren 2018.

– Jag tyckte då att de flesta företagen slängde sina pengar i sjön, så jag satte ihop ett helhetskoncept med strategiarbete, innehållsproduktion, distribution, annonsering och uppföljning. Det blev sedan bolaget Keep up agency.

När Emanuel startade sitt egna företag var han väldigt ung, men hade trots det samlat på sig en del kunskap. Utöver sin Youtubekanal och en bakgrund som frilansare för olika företag hade han ett fiktivt bolag som 13-åring. 

– Jag gjorde en hemsida och Facebooksida. Jag skulle göra appar till Iphone, men insåg snabbt att jag var helt värdelös på det. Vilket är ganska solklart då jag bara var 13 bast, säger Emanuel och skrattar. 

Men trots lite erfarenhet gick det bra att starta Keep up agency. Vid grundandet fick Emanuel mycket tips från andra företagare i regionen, samt hans familj. 

Artikelbild

| Keep up agancys kontor i Nyköping.

– Ahmad Eid som är grundare av Be good Sweden i Nyköping var otroligt hjälpsam, och faktiskt min första kund. Caxton Njuki härifrån Oxelösund har också hjälpt mig hela vägen och coachat mig. Och så har båda mina bröder stöttat mig så klart. 

Idag är Emanuel inte ensam på Keep up agancy. Han arbetar med ett team bestående av fyra personer som alla har en tydlig slutdestination: New York. 

Artikelbild

| Emanuel tycker att Oxelösund och stadens invånare har varit en stor inspirationskälla för honom.

– Vi vill främst dit för att det händer så otroligt mycket där och jag tycker att den marknaden är väldigt spännande. Alla som är där är liksom på ett uppdrag för att åstadkomma någonting. 

Men trots att "The big apple" lockar Emanuel är Oxelösund en plats som alltid kommer att ligga honom varmt om hjärtat. 

– Det finns personer i Oxelösund som har gjort ett väldigt stort avtryck på mig eftersom jag levt hela mitt liv här. Det är ju hela grunden till allting. En trygg uppväxt i en underbar stad med fantastiska människor.