– Ja, jag kände mig verkligen bra under lägret i Egypten. Två dagar var det först testlopp över olympisk distans; alla siffror i cykling och löpning gav en GOD formindikator. Och jag kände att jag på tävling skulle kunna hålla den farten på den dubbla distansen. Sedan körde jag mitt längsta långpass någonsin –  i hög fart, förklarar Ludwig Fleetwood. 

Dagen efter fick Fleetwood reda på att allt han hade siktat på under våren var inställt. 

– När jag flög ner var det ändå nästan inget coronalarm just i Sverige och på vårt resmål. Tre dagar senare var Sverige in i krisläge. Läskigt att vara så långt hemifrån, men vi fick hemresa två dagar tidigare. De stängde dagen efter.

Tomheten kom direkt.

– Det blev en och en halv vecka helt off. Jag hade ju pushat det sista hårda i Egypten och behövde vila både kroppen och huvudet.

Läget är högst oklart i den nya satsningen på halvironman.

– Nu på söndag skulle jag ha kört i Barcelona, sedan ett läger på Mallorca och nästa race var Lissabon 23 maj där ju allt är inställt. Mentalt har jag redan räknat bort ett kvartal.

Men han har accepterat läget:

– Jag är i Falun och har kört igång "novemberträningen". Vanlig grundträning blir det tre månader till. Jag är stand by och beredd att gasa om någon tävling i Sverige skulle öppna sig från mitten av juni.

Det mest hemska:

– Det finns ju inget slutdatum. Då blir det jäkligt svårt att motivera sig att köra de riktigt grisiga passen. 

Han följer flera av sina kollegor i länder där all elitidrott stängts ner av corona.

– I Falun kan jag fortfarande göra alla tre sporterna obehindrat. Det vill jag inte kasta bort. Solen skiner – och jag kan träna.

Han sitter på balkongen och njuter av vårsolen och slevar i sig gröt.

– Nice cykelväder redan! Sådant blir jag lycklig av. Det kändes i Egypten som att jag kunde slåss om pallplatser internationellt. Jag är ännu mer taggad att få visa upp det där nu...

Men alla är i en konstig och obehaglig situation i coronapandemin.

– När man när som helst kan man ju få sitta i karantän och bränna hela säsongen.

Planen var sex–sju halvironman och några störrace som tillsammans med sponsorer skulle gå runt. Nu söker han jobb.

– Ja, jag, måste hitta något extraknäck för att klara hyran. Men det är ju ett fruktansvärt tufft läge med så jäkla många varslade. Men för egen del är det hög prio med ett ekonomiskt lugn. Sedan är det bara att köra på!